» Dålig självkänsla? Läs

  • Om man har låg självkänsla fastnar kan lätt i negativa tankar. Man kan försöka bryta dem genom att fråga sig själv: hjälper det mig att tänka så här? Varför ska jag alltid vara sämst?
  • För att komma ifrån tankar på utseende och prestation, som inte har med självkänslan att göra, kan man fråga personer man värkligen litar på vilka om vilka egenskaper de tycker om hos en.
  • Man kan också fundera på vilka egenskaper man tycker om hos andra. Vad är egentligen viktigt? Att vara snygg, bäst på proven i skolan eller att man är omtänksam, modig som vågar vara sig själv? I viss räckivid då alltså.
  • Det stärker självkänslan att ha bra relationer till andra, både vänner, kärleksrelationer och familj. 
  • Man kan göra saker som man inte brukar. Te.x söka ett jobb man gärna vill ha, ringa ett samtal till någon man tycker om eller visa en novell man har skrivit för en kompis. Utmana dig själv dagligen.
  • Istället för att fastna i tankar om sånt som har varit fel tidigare i livet, kan man försöka acceptera det som hänt och de känslor man hade då och sedan gå vidare i livet.
  • Man kan umgås med personer som man är bekväm med och känner sig trygg med.
  • Man kan bli bättre på att ta emot beröm och komplimanger. Istället för att tycka att det känns pinsamt, kan man ta ett djupt andetag, säga tack och låta det som personen säger sjunka in och tillåta sig att vara glad för det.
  • Man kan ge sig själv uppmuntran och tillåta sig att känna sig nöjd.
  • Man kan vara en bra och stöttande vän och själv välja kompisar som uppmuntrar en och tycker om en för den man är.
  • Man ska inte hålla inne med komplimanger utan visa varandra uppskattning för vilka ni är. För om inte du är snäll mot andra, varör ska dom vara det mot dig?
  • Kramas mycket! I love that shit now
  • Även om självförtroende och självkänsla inte är samma sak, kan självkänslan växa och utvecklas när man gör saker som man är bra på.
  • Skriv upp saker som du tycker om hos dig själv.
  • Skriv upp saker som gör dig glad.
  • Sätt upp mål för din dag, till exempel att du ska göra något som du tycker om eller något som du aldrig har gjort förut och strunta i om det gick bra eller dåligt, blev fult eller fint.
  • Självkänslan hör ihop med ens samvete. Så tänk på det. Gör nått dumt och må dumt.
 
  • Och såklart dte viktigaste Bjud på dig själv. Du komme inte dö om du misslyckas!


Carmela Kärr
22 November, 2013 - 09:41 / BLOGG: http://carmelakarrs.blogg.se

Vilka fina tips :)

Sv. Ja, jag håller verkligen med! Jag började nog bara blogga för att jag tyckte att det verkade kul :) Själv då? Kram!

Svar: Tack så jättemycket!

Jag började blogga för jag älskade att fotografera (bilderna var då inte så bra, men jag tyckte det) och ville att anda
Människor skulle få se dom. Så jag började med en fotoblogg, som sedan blev till vad den är idag.

Hade du en bra dag igår? :)
My Fredblad


Kommentera inlägget här:

Ditt fina namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (Vår lilla hemlighet)

Har du en blogg/hemsda?:

Kommentar:

Trackback